Sunday, October 08, 2006

تحلیل موسی قلعه

در این برنامه با استفاده از نظریات و دیدگاه های سه تن از کارشناسان مسایل سیاسی افغانستان قصد داریم موضوع دپیلماسی جدید مذاکره بین طالبان و فرماندهان قوای ناتو را در جنوب افغانستان موضوع تحلیل و بررسی قرار دهیم.برآیند این مذاکرات، پیمان متارکه جنگ در یکی از ناآرام ترین مناطق افغانستان یعنی در بخش هایی از ولایت هلمند است که گفته می شود جنگجویان طالبان، در این ولایت، از نفوذ قابل ملاحظه ای دربین مردم برخوردار می باشند.پیمان صلح، در ولسوالی موسی قلعه ولایت هلمند، بین فرماندهان انگلیسی قوای ناتو و سران و متنفذین محلی به امضا رسیده است که براثر آن، نیروهای خارجی از موسی قلعه خارج گردیده و اداره منطقه را به سران قبایل واگذار کرده اند، بالمقابل طالبان نیز تعهد کرده اند که از حمله به مراکز و تأسیسات دولتی در این ولسوالی خودداری کنند.در نتیجه امنیت در ولسوالی موسی قلعه بطور قابل ملاحظه ای بهبود یافته بود. اما طالبان مسلح صبح روز دوم فبروری بر ولسوالی موسی قلعه در هلمند حمله کردند و ساختمان ولسوالی را ويران کردند. دولت و نیروهای بین المللی در جستجوی راه حل صلح آمیز حل محضله هستند و تا حال از حمله وسیع برای تسخیر دوباره موسی قلعه ابا ورزیده اند.
از سوی دیگر به دنبال رد مذاکره با دولت افغانستان به وسیله نیروهای طالبان برای تخلیه "موسی قلعه" در ولایت هلمند، این شهر همچنان در تصرف طالبان است.
بنا به گفته شاهدان عینی، نیروهای طالبان برای مقابله با حملات احتمالی به شهر موسی قلعه اقدام به مین گذاری و حفر خندق در اطراف این شهر نموده اند.
طبق گزارش منابع خبری، سران قبایل در سایر ولسوالی های ولایت هلمند ازجمله در ولسوالی مارجه، واشیر، کجکی، سنگین و نوزاد نیز خواسته اند که مشکل ناامنی در مناطق خود را از طریق مذاکره با نیروهای ناتو حل و فصل کنند.باتوجه به اهمیت استراتژیک ولایت هلمند که اولاً ناآرام ترین منطقه در کل افغانستان و ثانیاً بزرگترین تولیدکننده موادمخدر در این کشو رمحسوب می شود، و همچنین باتوجه به رویکرد فرماندهان ناتو به اصل مذاکره با مخالفین، ترک گفته خانه ها توسط هزاران خانواده در این ولایت و هشدار سران قومی، تصمیم گرفتیم برنامه را به بررسی ولایت هلمند اختصاص دهیم.
کارشناسان شرکت کننده در این برنامه :
^^^^^^^^^^^^^^
در رابطه با توافقاتی که در موسی قلعه ولایت هلمند، صورت گرفته است نخستین پرسشی که در نزد افکار عامه وجود دارد این است که فرماندهان ناتو آیا با طالبان مذاکره کرده اند؟
یا آنگونه که خود می گویند جانب مقابل آنها در مذاکرات، طالبان نه، بلکه سران و بزرگان منطقه بوده است؟
^^^^^^^^^^^^^^^
تفاهم و مذاکره با مخالفان، به شکل پراکنده، و ولسوالی به ولسوالی، به ضرر حاکمیت دولتی است.اما آقای هارون امیرزاده کارشناس افغان مقیم اروپا مدعی است که طرح مصالحه در موسی قلعه ولایت هلمند، قبلاً در صحبت پرویز مشرف با تونی بلر در لندن پایه ریزی شده است.به اعتقاد استراتژی مصالحه با طالبان، اساساً یک استراتژی پاکستانی است و هدف از آن هموار ساختن راه برای پیروزی طالبان و شکست دولت افغانستان و جامعه جهانی است: مذاکره و مفاهمه را یک امر ضروری تلقی می کند اما معتقد است که هدف از هر نوع مذاکره با مخالفان باید مشخص باشد.
سران پاکستان دوبار دیروز و امروز تاکید به مذاکره نمودند.
گفته های اورکزی و فضل الرحمن
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
داشتن مذاکره و رسیدن به توافقات همگانی یک امر لازم و ضروری است اما مکانیزم هایی که به کار گرفته می شود و این مکانیزم ها مکانیزم هایی است از نوع گذشتن مسائل بسیار اساسی و استراتژیک افغانستان است که بارها احتیاج پیدا می شود که دوباره به آن مرور شود. استراتژی مذاکره و مفاهمه لازم است ولی برای یک هدف معین. ازنظر اصولی باید چارچوب مذاکرات معلوم باشد و طرفین خودشان یک تعهدی درقبال این مذاکرات و تعهدات داشته باشند اما اگر شما صرفاً به خاطر جنگ و آن هم به خاطر دادن امتیازات مذاکره می کنید آن هم در یک استراتژی بسیار وسیع است باز دوباره آوردن این را برای یک هدف کار بسیار دشوار است ولی من فکر می کنم که افغانستان از حالتی که گذر کرده داشتن مذاکره بسیار ضروری است و کنار آمدن روی ضروری است ولی چیزی که بسیار مهم است اهدافی که افغانستان مطرح می کند وباعث ترقی افغانستان است و حداقل آوردن ثبات و امنیت در افغانستان است اینها چیزهایی هستند که مسئله اساسی برای مردم افغانستان است نه رساندن یا کنارزدن این یا آن از قدرت و یا موافقت به خاطر حفظ قدرت یا تسلط انحصاری قدرت.)
در رابطه با ولایت هلمند، سؤال دیگری که باید به آن پاسخ داده شود این است که در حال حاضر در این ولایت چه کسانی و از چه گروهی حکومت می کنند؟
آیا حاکمیت دولت برقرار است؟ یا گروه طالبان حکومت می کند؟ و یا اینکه اداره منطقه، کلاً در دست بزرگان این منطقه است؟
این پرسش را به یکی از خبرنگاران ولایت هلمند گذاشتم:
^^^^^^^^^
طالبان تعهد کرده اند، و یا سران قبایل از آنها تعهد گرفته اند که عملیات جنگی در این ولسوالی انجام ندهند.... اما به چه قیمتی؟ و در برابر چه مقدار امتیازات؟ آیا حقیقت دارد که نیروهای ناتو به سران قبایل و گروه طالبان در ولسوالی موسی قلعه دو امتیاز قائل شده اند؟
یکی اداره منطقه توسط خود آنها، و دوم، بازگذاشتن دست آنها در تولید موادمخدر؟
هرگاه نیروهای ناتو که فرماندهی عملیات های جنگی در سراسر افغانستان را بر عهده دارند تصمیم بگیرند که در دیگر ولسوالی ها و مناطق ناآرام جنوب افغانستان نیز، از الگوی توافقات موسی قلعه استفاده کنند چه اتفاقی روی خواهد داد؟آیا منجر به این نخواهد شد که اداره هر منطقه را به سران قبایل همان منطقه واگذار نمایند؟ در چنین حاکمیت دولت، و یکپارچگی افغانستان زیر سؤال نخواهد رفت؟
^^^^^^^^^^^^

شاید این سؤال در نزد خیلی از افغان ها مطرح باشد که طالبان چه می خواهند؟ و برای چه هدفی می جنگند؟
آیا هدفشان تنها بیرون راندن نیروهای خارجی است، یا اینکه می خواهند دوباره بر کل افغانستان حکومت کنند؟
همچنین آیا رهبران میانه روتر طالبان در فکر مشارکت در قدرت سیاسی می باشند یا اینکه تلاش می کنند درنتیجه یک رشته توافقات پنهانی با قوای ناتو در ولایات جنوب هم مرز با پاکستان، اداره خودمختار تشکیل دهند؟
الگویی که در ولایت هلمند تطبیق گردید نباید در تمام مناطق کشور تصمیم داده شود زیرا برای طلبان در موسی قلعه امتیاز اداره منطقه واگذار گردید. هرگاه در کل ولسوالی های افغانستان این سیاست دنبال شود حاکمیت دولتی مفهوم و جایگاه خود را ازدست خواهد داد اما در این باره که در حال حاضر در ولسوالی موسی قلعه آیا دولت حاکم است یا گروه طالبان و یا رؤسای قبایل؟ توضیح مشخص داده نشد و تصریح گردید که تا هنوز وضعیت منطقه روشن نیست و اخبار در این باره ضد و نقیض است.
یک تن از کارشناسان گفت که در ماه های زمستان، تحرکات جنگی طالبان کمتر خواهد شد زیرا امکانات کافی در اختیار ندارند...

هشدار بزرگان محلی ولایت هلمندنسبت به بروز فاجعه انسانی در جنوب کشور

بزرگان محلی ولسوالی "کجکی" ولایت هلمند با اشاره به وضعیت بسیار بد آوارگان در جنوب کشور، نسبت به بروز فاجعه انسانی در این ولسوالی هشدار دادند. ولسوالی کجکی هفته قبل شاهد نبرد های سنگین شورشیان با نیرو های امنتیی و بین‌المللی بود. به گفته شماری از بزرگان محلی چهار هزار خانوار این ولسوالی به علت ترس از جنگ خانه‌های خود را ترک و در دشت‌های ولایت هلمند سرگردان و بدون سرپناه هستند. مسئولان ولایت هلمند با تایید اظهارات متنفذین و بزرگان محلی اعلام کردند، امکانات لازم را برای کمک رسانی به آوارگان در اختیار ندارند.
براساس بیانیه ناتو در این عملیات ‪ ۳۰۰‬سرباز انگلیسی همراه با سربازان اردوی ملی، یک عملیات بزرگی را در ولایت هلمند انجام دادند. دراین بیانیه گفته شد که نیروهای شورشی از این پناه گاه‌ها برای پرتاب بم دستی به سد کجکی استفاده میکردند.

No comments: