Monday, April 25, 2011

احتمال تبادله میلیون ها دالر در فراری دادن زندانیان قندهار

فرار بیش از 500 تن از زندانیان در قندهار، آن هم در یک زمان، پرسش های زیادی را مطرح کرده است.

تحلیلگران به این باورند که تا حکومت، مقامات امنیتی و پرسونل زندان دست نداشته باشند، امکان فرار برای آن ها وجود ندارد.

حاجی احمدخان یک تن از بزرگان محلی قندهار می گوید: "در فرار زندانیان، حکومت صد درصد دست دارد و این مسئله به بی کفایتی آقای کرزی بر می گردد. در قندهار همه می دانند که این مشکلات همه از سوی کرزی صاحب است، اگر بندی می شود هم رضای او (کرزی) است، اگر کشته می شود هم."

به گفته وی برخی از خبرها حاکی از آن است که شماری از زندانیان به کمک مسوولین امنیتی زندان از دروازه فرار کرده اند نه از تونل، اما مقامات امنیتی قندهار گفته اند که این زندانیان از تونل فرار نموده اند.

احمدخان می گوید: "از آنجایی که در میان زندانیان رهبران، سردسته های طالبان و نیز کسانی که با استخبارات پاکستان دست داشته شامل بودند، مقامات امنیتی پول گرفته و آن ها را فراری داده اند."

شکیبا هاشمی وکیل ولایت قندهار در مجلس نمایندگان می گوید: "تا از حکومت کسانی در این قضیه دست نداشته باشند، چگونه زندانی که دیوارهای آن از سنگ ساخته شده، سوراخ شود و چگونه سامان آلاتی که برای کندن تونل به کار برده می شود، به داخل زندان منتقل گردد؟ "

به گفته وی ممکن است این مسئله یک پروسه بوده و با کشته شدن فرمانده پیشین پولیس قندهار (خان محمد مجاهد) در ارتباط باشد، زیرا از یک سو افزون بر دو ماه برای فرار زندانیان آمادگی گرفته شده و از سوی دیگر خان محمد مجاهد در یک حمله مشکوک کشته می شود.

هاشمی افزود: "این بار دوم است که زندانیان فراری داده می شوند. دفعه قبلی هنگامی که زندانیان از زندان فرار کردند فرمانده پولیس آن وقت، در هنگام فرار حتی یک فیر هم به سوی شان نکردند و آقای اسدالله خالد که والی بود او (فرمانده پولیس وقت ) ودیگر مسوولین امنیتی را نیز مورد بازپرس قرار نداد که تحقیقات بعدی نشان داد، در فراری دادن زندانیان چندین میلیون دالر تبادله شده و مسوولین، آن مبلغ را دریافت کرده بودند."

به گفته هاشمی، آقای کرزی والی و مقامات امنیتی آن زمان را نه تنها مجازات نکردند که به پست های بالاتر از آن هم گماشت و این مسئله نشان می دهد که آزادی زندانیان از ارگ و به دستور مقامات بلند پایه حکومتی هدایت می شده است.

هاشمی می گوید پس از تحقیقات به درستی روشن خواهد شد که چه کسانی در این قضیه دست داشته اند اما این احتمال وجود دارد که این بار هم میلیون ها دالر برای فراری دادن این زندانیان تبادله شده باشد.

سیامک هروی یک تن از سخنگویان رییس جمهور ضمن خود داری از پاسخ روشن در مورد این اتهامات، به خبرگزاری بست باستان گفت که وی در ارتباط به این موضوع چیزی نداشته و باید از مقامات امنیتی محلی پرسیده شود.

توریالی ویسا والی ولایت قندهار به رسانه ها گفته است هنوز مشخص نیست که این زندانیان چگونه فرار کرده اند و آیا کسی در فرار آن ها دست داشته اند یانه؟

ویسا ضمن تایید این که آن ها از راه تونل فرار کرده اند، افزوده است که تحقیقات در ارتباط به این مسئله آغاز شده است.

کارشناسان امور به این باورند که گفته های حکومت هیچگاه جامه عمل نخواهد پوشید. زیرا حلقاتی که در درون حکومت وجود دارند نه تنها مانع از افشای عاملان این گونه قضایا می شوند که با وارد کردن فشار بر دستگاه دولت تلاش می کنند سرنوشت این پرونده ها به فراموشی سپرده شود.

No comments: