Sunday, May 08, 2011

جنگ درقندهار، سرآغاز وضع جدید نظامی و سیاسی درافغانستان

شماری از آگاهان و وکلا در مجلس نمایندگان می گویند، زندانیانی که حدود یک و نیم هفته قبل موفق به فرار از زندان سرپوزه شدند، با حمایت بیرونی شان در حملات دو روزه ی شهر قندهار دست دارند.

شکیبا هاشمی نماینده مردم قندهار درمجلس نمایندگان روز یکشنبه گفت وحشت و دهشت که از روزگذشته بدین سو درشهرقندهار به راه افتاده است محصول بی کفایتی مقامات امنیتی درقبال فرار زندانیان سیاسی از این ولایت می باشد.

هاشمی می گوید فراری دادن زندانیان سیاسی از زندان قندهار که به کمک آی اس آی پاکستان و دست داشتن شماری از مقامات امنیتی و دولتی انجام شد برای پاکستان و طالبان از اهمیت خاصی برخورداربود.

خانم هاشمی ، ضعف دولت مرکزی دربخش تامین امنیت، دست داشتن مستقیم استخبارات پاکستان، بی کفایتی مقامات دولتی و امنیتی قندهار وقتل اسامه بن لادن را از دلایل عمده دیگری درایجاد نا امنی های جاری درقندهار عنوان میکند.

هاشمی می گوید مردم قندهار از حکومت مرکزی می خواهند تا هرچه زود تر با گماشتن افراد با کفایت و کاردان در پست های دولتی قندهار امنیت را دراین ولایت کلیدی ، تامین کنند.

علی اکبرقاسمی کارشناس امورنظامی و عضو مجلس نمایندگان، روز یک شنبه درخصوص حملات تروریستی در قندهار به خبرگزاری بست باستان گفت تمام جنگ هایی که درافغانستان جریان دارد بدون شک نتیجه پلان های استخبارات پاکستان است .

این کارشناس امورنظامی می گوید غفلت نیروهای امنیتی و همکاری شماری از حلقات دولتی درقندهار باعث آن شده است که مخالفان و تروریستان به راحتی امکانات لازم جنگی و ترورریستی را در نزدیکی مقام این ولایت و مراکز نظامی جابجا کنند.

وی می گوید طالبان به کمک القاعده و استخبارات پاکستان با نا امن ساختن ولایت قندهار نقطه قوت خود و ضعف دولت مرکزی و نیروهای امنیتی را ثابت کردند.

آقای قاسمی، نقش زندانیان سیاسی و افراد بلند رتبه طالبان والقاعده را که به کمک آی اس آی و همکاری مقامات زندان قندهار فرارکردند در برخورد های مسلحانه تازه در ولایت قندهار برجسته و مهم عنوان میکند.

توریالی ویسا والی قندهارنیز درگفتگو با خبرگزاری بست باستان، مهاجمان در قندهار را نیرومند عنوان کرده ، گفت : " درعقب این حملات دست های بیرونی وجود دارد. "

درعین حال جنرال سالم احساس، قومندان امنیه قندهارطی تماس تلیفونی با خبرگزاری بست باستان ، دلیل طولانی شدن درگیریها درقندهار را کمبود و ضعف شدید نیروهای امنیتی عنوان کرده است.

موازی با این رزاق مامون ژورنالیست و کارشناس امورسیاسی کشور، معتقد است که رهایی برنامه ریزی شده بیش از500 تن ازطالبان به شمول حدود 100تن از فرماندهان شان، درنتیجه مفاهمه با شورای صلح، پاکستان و اجازه امریکایی ها عملی شده است.

به باورآقای مامون ،تحول به وجود آمده درقندهارمی تواند سرآغاز وضع جدید نظامی و سیاسی درافغانستان تلقی شود چون که تهاجم فارغ بال دسته جات مسلح طالبان که از زندان" به "پایگاه های جنگی خویش بازگشته اند" روحیه و قدرت رزمی شان را تقویت کرده است.

آقای مامون می گوید جالب این است که حضور ارتش در آوردگاه قندهارضعیف است و پولیس به حیث یک نیروی علیل و ایله جاری، دربرابر طالبان، اراده مقاومت ندارد.

نامبرده می افزاید احتمال آن وجود دارد که میان بخشی ازحکومت داران درکابل و رهبری طالبان درمورد تحویل دهی مرکزاصلی جنگ( قندهاردرقدم اول) توافقات نوشته ناشده ای حاصل آمده باشد.

به عقیده رزاق مامون ، با توجه به رابطه ناجورمیان کابل وواشنگتن، ممکن است نیروهای خارجی چندان علاقه ای به سد بندی در برابر طالبان از خود نشان ندهند و این می تواند سرآغاز سقوط حکومت و مبارزه دوباره قدرت میان طالبان و جریان های ضد طالبان شود.

خبرگزاری بست باستان ضمن تماس های مکرر با مقامات حکومتی تلاش کرد تا نظرریاست جمهوری را نیز درخصوص رویداد های جدید امنیتی درقندهارداشته باشد اما موفق به اخذ نظریات ایشان نگردید.

1 comment:

Anonymous said...

This article is really valuable for Afghans. I really like Afghans sharing Afghanistan related information with Afghans.

We would like to have more of such articles , topics and posts.

Great website and great effort!

Free slides