Sunday, April 20, 2008

بیکاری معتادان تداوی شده را دوباره معتاد می نماید

بیکاری معتادان تداوی شده را دوباره معتاد می نماید
شماری از معتادان مواد مخدر بنابر عوامل مختلف بعد از تداوی و ترک اعتیاد دو باره معتاد می شوند.
مسوولان کشور دلیل آن را فقر اقتصادی، نبود زمینه های کاری، عدم مصروفیت های سالم و فشار های روحی گوناگون عنوان می کنند.
مردی که نخواست نامش فاش شود می گوید که از مدت 7 سال بدینسو معتاد به مواد مخدر بوده و بعد از تداوی ترک اعتیاد کرده اما به دلیل این که کار برایش پیدا نگردید، دو باره به اعتیاد رو آورده است.
این مرد 35 ساله میگوید که طعنه حرف های مردم، بیکاری و غریبی وی را واداشته است تا دو باره به استفاده از مواد مخدر رو آورد تا بتواند برای مدت کوتاهی غم هایش را فراموش کند.
وی اضافه کرد:"هر بار که مواد مخدر استفاده می کنم خوش و راحت خود را احساس میکنم و غم های زندگی و بیکاری را نیز از یاد می برم."
یک معتاد دیگر که خود را رحمت الله و 30 ساله معرفی می کند می گوید به دلیل این که پس از تداوی دو باره به استفاده از مواد مخدر رو آورده است، فامیلش وی را از خانه اخراج کرده است.
این مرد معتاد با چهره لاغر و نحیفی که یارای حرف زدن را ندارد میگوید:" بعد از تداوی دو باره معتاد شدم، تمام زحمت هایم به خاطر ترک اعتیاد به خاک یکسان شد."
وی افزود، زمانی که برای پیدا کردن کار به هر اداره مراجعه می کرد جواب رد می شنید و زمانی که برای غریب کاری به چهار راه ها رفت نیز کاری پیدا نتوانست زیرا مواد مخدر وی را ضعیف نموده و مردم نیز افراد قوی هیکل را برای غریب کاری می برند.
میکردم جواب رد میشنیدم خود به خود مایوس شده با خود میگفتم اعتیاد چیزیست که غم و درد را فراموش میسازدبنا براین دو باره به این عادت دیرین روی آوردم .
وی نیز می گوید همین که نمی توانست کاری پیدا کند و هر روز با دستان خالی به خانه و نزد فامیلش مراجعه می کرد، یک نوع مایوسی احساس کرده و روحا فشار سختی را تحمل می کرده که بلاخره توانست این مشکلات را متحمل شود، دو باره به استفاده از مواد مخدر رو آورد.
داکتر طارق مسوول مرکز تداوی معتادین مرکز نجات گفت که در مجموع در تمام جهان این موضوع وجود دارد که برخی از معتادین نظر به مشکلات اجتماعی، فامیلی، فردی و محیطی دو باره به استفاده از مواد مخدر رو می آورند.
وی افزود که حتا در ممالک پیشرفته جهان 60 در صد افراد معتاد پس از تداوی و ترک اعتیاد دو باره از مواد مخدر استفاده می کنند.
به گفته وی تداوی معتادین مواد مخدر در کشور 40 در صد موفقیت آمیز بوده و 60 در صد آن بنابر عوامل چون عدم کاریابی و عدم مصروفیت سالم آموزشی بعد از صحت یاب شدن باعث دو باره رو آوردن آنان به مواد مخدر می شود.
داکتر طارق علاوه کرد که هر معتاد پس از صحت یاب شدن 3 الی 5 سال باید مصروف یک کار باشد تا به درستی مواد مخدر را فراموش نماید.
به عقیده وی، سطح دانش آگاهی در اکثریت مناطق کشور پائین بوده که بعضی سخنان و عکس العمل ها مردم که معتادین را به چشم حقارت می بینند، آنها را تحقیر نموده و زمینه رجوع دو باره به مواد مخدر را مهیا می سازد.
وی علاوه کرد، بیشتر دیده شده برخی افرادی که از نگاه جنسی ضعیف اند و خانواده ها بی خبر آنها را به ازدواج وا میدارند، ولی آنها موضوع را اظهار کرده نمیتوانند نا گزیر برای معالجه موقتی به مواد مخدر رو میاورند و این شیوه باعث معتاد شدن افراد به مواد مخدر میگردد.
دا کتر عبدالله وردک رییس کاهش تقاضای مواد مخدر در وزارت صحت عامه میگوید که اگر زمینه کار یابی و مصروفیت های سالم و آموزش مسایل حرفوی برای یک معتاد تداوی شده مهیا نگردد امکان میرود که آنان دو باره به مواد مخدر رو بیاورند.
این در حالیست با وجود که میلیون ها دالر برای مبارزه با مواد مخدر در کشور به مصرف رسیده است، اما شمار معتادان مواد مخدر در کشور افزایش یافته است.
مطابق آمار اخیر که وزارت مبارزه با مواد مخدر اعلام داشته است، معتادین مواد مخدر در کشور به یک و نیم میلیون نفر رسیده است.

No comments: