Tuesday, August 14, 2007

نامه خبرنگاران به رئیس جمهور

بنام خداوند جان و خرد

به جلالتماب رئیس حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان

وزير محترم اطلاعات و فرهنگ کشور

کميسيون بررسی شکايات و رسيدگی به تخلفات رسانه ای

با عرض سلام نگاشته می شود که دوسيه ی کامران ميرهزار، خبرنگار راديو سلام وطندار و سردبير سايت اينترنتی کابل پرس، پس از بازداشت غير قانونی توسط امنيت ملی در تاريخ 13 سرطان سال روان، به کميسيون بررسی شکايات و رسيدگی به تخلفات رسانه ای ارسال شد که اين کميسيون روز 5 شنبه 18 اسد به صورت رسمی فيصله خود را به دفتر کامران ارسال نمود. متاسفانه علی رغم اينکه دوسيه بعد ازتخلف قانونی آشکار توسط امنيت ملی افغانستان، به کميسيون بررسی شکايات و رسيدگی به تخلفات رسانه ای ارجاع شد و نيز اتحاديه ی ملی ژورناليستان افغانستان ضمانت ايشان را بر عهده داشت،ايشان در همان روز 5 شنبه 18 اسد سال روان، دوباره به صورت غير قانونی توسط نيروهای امنيت ملی ربود شد. در طی يک ماه اخير نيز آقای کامران ميرهزار باز هم به صورت غير قانونی تحت نظارت و تعقيب نيروهای امنيت ملی قرار داشت.

متاسفانه علی رغم اينکه وزارت اطلاعات و فرهنگ و کميسيون بررسی شکايات و رسيدگی به تخلفات رسانه ای، وظيفه ی حفاظت و نگهداری از قانون رسانه های همگانی و آزادی بيان را بر عهده دارد اما در واکنش به سه مورد تخلف آشکار امنيت ملی افغانستان (بازداشت غيرقانونی اول و دوم و نيز تعقيب و گريز غير قانونی در طول يکماه) از خود هيچ واکنشی نشان نداده است. بدينوسيله خبرنگاران افغانستان از رئیس جمهور افغانستان محترم حامد کرزی، وزارت محترم اطلاعات و فرهنگ و همچنين کميسيون بررسی شکايات و رسيدگی به تخلفات رسانه ای می خواهد بنابر وظيفه ی قانونی خود، نسبت به سه مورد اقدام غير قانونی رياست امنيت ملی افغانستان، واکنش کاملا جدی، اکيد و اعتراض آميز نشان داده و مانع از ادامه ی اقدامات غير قانونی در آينده شود.

در صورتی که دولت افغانستان، وزارت اطلاعات و فرهنگ و کميسيون بررسی شکايات و رسيدگی به تخلفات رسانه ای، نسبت به اين موارد تخلف آشکار، بی توجهی نشان دهند، خبرنگاران افغانستان ناچار خواهند بود که دست به اعتراضات گسترده در سطح داخلی و بين المللی، در چوکات قانون، بزنند.

با احترام

خبرنگاران افغانستان

No comments: